Zeeman aan Wal 5. Vakantie

 ZEEMAN AAN WAL (5)


De vakantieperiode breekt aan.
Probleem, dacht ik.
Want hoe kom ik aan stof voor mijn stukje?
De school is dicht. Ik maak nu niks mee.
Welnu. Een combinatie van onze Facebookpagina (Zeevaartschool v/h Abel Tasman) en studenten die voor het eerst gaan varen loste dit probleem op.
De stageperiode was nog geen dag oud of de eerste foto’s stroomden al binnen.
Uiteraard een foto van een student voor zijn eerste boot.
Zie ik nou een trotse blik in zijn ogen? Volgens mij wel. En terecht.

Er wordt wel eens een beetje meewarig gedaan over het beroep zeeman.
Op de vraag “Wat doe je voor werk” en mijn antwoord “ Ik ben zeeman” werd regelmatig gereageerd in bewoordingen van “Oh, geen echt beroep dus”.
Nee, mensen.
Wij hebben 12 weken varende vakantie en daarna houden we aan wal ook nog eens vakantie. “Het leven dat is een groot feest”, zong Mannenkoor Karrespoor al eens.

Maar we zouden maar eens ophouden met dat feestvieren.
En dan? Dan was het papier, noch de laptop of smartphone waar u dit stukje op leest nooit naar u toegekomen.
Het staal waarvan de auto gemaakt is waar u in de ochtend mee naar uw bestemming van die dag rijdt was niet in de autofabriek terechtgekomen.
Om maar wat te noemen.
Zonder vervoer over water staat alles stil.
En dat vervoer gaat altijd door.
Ook als het heel hard waait.
Ook als de zee bevriest en je bij min 15 een ijsbreker moet zien aan te koppelen.
Ook als je 39 graden koorts hebt en je wordt om middernacht gepord zemanstaal voor wakker maken, MJ) voor je wachie.
Het gaat altijd door.
Het moet altijd doorgaan.
Soms vraag je je af waarom onze mannen en vrouwen het eigenlijk doen.
Welnu, dan komen de foto’s binnen die dat verklaren.
De krent uit de zeemanslevenpap.
De reden waarom ze het allemaal doen.
Een ondergaande zon op een bladstille zee.

Afbeelding


Afbeelding


Dolfijnen die spelen met je boeggolf.
Tranentrekkend overdonderend mooi.
Het gebeurt, zeker op de Noordzee, niet vaak.
Maar als het dan gebeurt geniet de zeeman/vrouw zich uit zijn dak!

Toch een beetje vakantie…..

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeeman aan Wal (29) Bedscènes

Zeeman aan Wal (1) Terug naar school